The Tech Interview Behind the Scenes: Ангел Петров

post cover

The Tech Interview Behind the Scenes е поредица на HRlabs.
Нека погледнем зад кулисите на техническия интервю процес от гледната точка на интервюиращите.
Целта ни е да предоставим на кандидатите ценни съвети и препоръки директно от професионалистите, които провеждат интервюта за различни технически роли.

Каквото и да учите, подхождайте към него с разбиране – просто наизустяването на даден термин или определение далеч не е достатъчно. съветва Ангел Петров, Technical Product Manager в Broadcom.

Разкажи повече за твоя кариерен път.

Всичко започна през есента на далечната 2008 година... Звучи като приказка, но е истина, че дори не разбрах как минаха тези 16 години, изпълнени с много предизвикателни проекти, успехи и, разбира се, неуспехи.

Вече 16 години се подвизавам в IT сферата, като по-голямата част от опита ми е свързан с Quality Assurance. Повече от 13 години изучавах, а от един момент нататък и преподавах тънкостите на това да бъдеш добър QA. От тези 13 години, около 10 години управлявах и създавах екипи от QA, участвах активно в интервюта и подбора на персонал, обучавах и подпомагах кариерното израстване на много хора, с които имах удоволствието да се срещна и да работя заедно.

В продължение на над 5 години преподавах в Swift Academy, където се опитвах да предам опита и знанията си на хора, които искаха да се преквалифицират и да навлязат в света на технологиите.

Участвал съм в над 500 интервюта както за позиции и хора в България, така и за позиции в чуждестранните офиси на компаниите, за които съм работил. Истината е, че с всяко следващо интервю ставаш все по-добър в "прочитането" на събеседника срещу теб.

Имам опит в тестването, предимно като част от продуктови компании, където познанията за разработвания продукт са от съществено значение.

През последните почти 3 години съм в ролята на Product Manager и разбирам колко полезен ми е опитът, придобит като QA Manager и QA Lead.

Това, което научих през всичките тези години, е, че добрият лидер винаги е насреща, за да помогне, и заедно с екипа си е готов да премине през всички трудности, за да постигне крайния резултат. От съществено значение е всички знания и умения, които придобиваме, да можем да ги споделяме и използваме, за да подпомагаме начинаещите да се учат и, защо не, да станат по-добри от нас.

В ролята си на кандидат, имал ли си странни интервюта? А такива, които са те впечатлили?

Предвид големия брой интервюта, които съм провел, съм се сблъсквал с всякакви странности. Присъствал съм на необичайни интервюта, както и на такива, в които кандидатите са се представяли прекрасно, но впоследствие са разочаровали в работна обстановка.

Като цяло, за да можеш да проведеш едно интервю качествено и ефективно, трябва не само да си добре подготвен, но и да разчиташ на късмет и шесто чувство, което също да ти помага. Цялото това нещо е истинска наука!

Самият аз съм бил интервюиран и съм се чувствал странно. Целият процес е много важен и не е достатъчно просто да се оценят техническите и личностните умения на кандидата; важно е и интервюиращият да може да обясни същността на позицията, за която се кандидатства.

Ще използвам едно клише – "overqualified".

Много е важно не само интервюиращият да разпознае кога един кандидат е подходящ за дадена позиция, чисто технически, но и кандидатът да разбере какви ще са очакванията към него и какви задачи ще изпълнява, за да не остане разочарован.

Какви умения и качества търсиш най-вече в един кандидат? Как кандидатът може да изпъкне в рамките на интервюто?

На първо място търся кандидати, които имат нужните технически умения за нивото, за което кандидатстват.

Друго качество, което е изключително важно за мен, е доколко човекът е екипен играч. Това качество ценя изключително много, защото за мен важи с пълна сила приказката "сговорна дружина планина повдига." В тежки ситуации и казуси винаги работата в екип ме е измъквала.

В кандидатите винаги търся и доколко са любопитни и отворени за нови знания. Не сме се родили научени и затова трябва да се учим и развиваме всеки ден, но за това ни е нужно и доза любопитство – да потърсим отговор и решение дори и на най-заплетения казус.

Какви въпроси обикновено задаваш в техническите интервюта? Има ли конкретни задачи или проблеми, които често използваш за оценка на кандидатите?

Никога не съм влизал на интервю с предварително подготвен план или списък със задачи и въпроси – поне не след първите 2-3 интервюта. За сметка на това имам голям брой задачи, от които избирам спрямо кандидата и как се е развило интервюто.

Също така е много важно задачите да се сменят постоянно и да се измислят нови. Опитът ме научи, че веднага след интервюта хората споделят какво са ги питали, като подробно цитират самите задачи и въпроси.

Любимият ми подход, който винаги прилагам, е да проверявам всеки отговор на теоретичен въпрос със задача и/или казус, за да проверя доколко теоретичното познание е подкрепено с разбиране, а не просто наизустено.

Давал съм и проект с краен срок, което включва писане на тестове по бизнес изисквания, задача за тестване и откриване на бъгове. Като съм оценявал не само самото справяне със задачата, но също така и подхода на разсъждение, а и начина на представяне. Пример дали кандидата е разписал тестовете в Excel или в Test Case Management tool с регистрация за free trial.

Както казах, не винаги е достатъчно да дадем верен отговор, а също и да покажем как сме стигнали до този отговор.

Колко e важно кандидатът да има добри комуникационни умения? Как те оказват влияние върху цялостното интервю?

Като човек, занимаващ се с Quality Assurance, това е едно от най-важните качества, което всеки кандидат трябва да притежава. QA специалистите трябва да са медиатори между това, което клиентът иска и имплементацията, която програмистите реално са създали като функционалност.

Понякога тези дискусии са доста сложни и умението да комуникираш и да се аргументираш е от съществено значение. Ако трябва да отговоря точно и ясно на този въпрос, то отговора е да, важно е кандидатите да имат добри комуникационни умения.

Каква роля играе културната съвместимост при вземането на решение за наемане? Как оценяваш дали кандидатът ще се впише добре в екипа?

Моят личен опит показва, че културата в дадена компания е изключително важна! Тя е тази "подправка," която прави компанията различна и уникална.

Това с пълна сила важи и за отделните екипи в същата компания, където са изградени, както аз ги наричам, микро-култури. Когато се наеме нов човек, неминуемо се преминава през няколко етапа на приобщаване както към микро-културата, така и към специфичната култура на компанията.

Въвеждането в тази обстановка на човек с напълно противоположни личностни характеристики често прави процеса на приобщаване доста труден, а в много случаи и невъзможен. 

В този ред на мисли, случвало ми се е на интервю кандидатът да е безупречен в отговорите на техническите задания и въпроси, но въпреки това да не бъде нает.

Какви са най-честите грешки, които кандидатите допускат по време на интервю? На какво би посъветвал кандидатите да наблегнат при подготовката за интервю?

Най-честите грешки, с които съм се сблъсквал, се дължат на прекалената теоретична подготовка. 

Звучи странно, нали?

Истината е, че хората се концентрират върху това да научат какво е Priority и Severity и ги „изпяват“ като по учебник, но когато ги провокирам да ги приложат на практика, се оказва, че не са разбрали същината. Каквото и да учите, подхождайте към него с разбиране – просто наизустяването на даден термин или определение далеч не е достатъчно.

За по-напредналите кандидати, които съм интервюирал, често попадам на "клопката на сравнителния анализ". Всеки отговор се сравнява през призмата на това, което правят в момента при текущия си работодател. Истината е, че колкото и даден подход да работи в определена среда, продукт и задача, това в никакъв случай не означава, че същият подход би дал положителен резултат в друг контекст и друга среда.

Съветът ми е да се опитваме да излизаме извън зоните си на комфорт и да мислим "out of the box," където "кутията" може да представлява текущ период, работодател, задачи, опит и т.н.

Какви съвети би дал на кандидати, които искат да подобрят техническите си умения? Има ли ресурси, които би препоръчвал?

Четене, четене и пак четене! На всички, минали през курсовете ми, винаги съм повтарял, че всяка прочетена статия ще им даде ново знание.

За начинаещите в тестването препоръчвам платформи за Crowdsourced тестване. Има няколко такива, които помагат да се натрупа опит и същевременно позволяват да се припечелят и малко пари. Много полезна за начинаещите е платформата W3Schools Online Web Tutorials, където могат да научат основите на SQL, HTML, CSS и други.

Ние сме интернет общество и около нас има много информация – трябва само самодисциплина, желание и упоритост.

Като преподавател с обучени над 400 курсисти, винаги съм твърдял, че след завършен курс е добре да не се впускаш веднага в следващия, а да надградиш знанията, получени по време на курса, с допълнителни материали и четене.

Много хора се впускат в завършването на курс след курс с идеята, че колкото повече курсове имат в CV-то си, толкова по-голям е шансът да ги наемат. Аз смятам, че записването на курс след курс, особено за хора без предходен опит в сферата, е по-скоро вредно и голямото количество нова информация по-скоро обърква и създава каша в главата.

Сподели повече за най-добрите (или най-лошите) интервюта, които си провеждал.

Едно от най-лошите интервюта, на които съм присъствал, беше, когато бях в ролята на интервюиращ.

Бяхме няколко технически лидери, и тъй като в екипите ни имаше свободни позиции, водехме интервютата заедно. На едно от тези интервюта колега задаваше изключително неясно техническите задачи към кандидата, което ни постави в неудобно положение.

Представете си, че кандидатствате за работа и срещу вас стоят лидерите на тази компания, които задават некоректно технически задания. Това беше едно от най-неприятните ми интервюта, но същевременно и едно от най-поучителните.

За да не се изложим в очите на кандидата, се наложи в един момент да уточняваме техническото задание, като същевременно се стараехме да не злепоставим колегата. След това интервю му дадохме градивна обратна връзка и повече не се повтори. Надяваме се, че кандидатът не заподозря неловкостта на ситуацията, в която го/я бяхме поставили.

Как оценяваш кандидата по време на интервюто – базирано само на теоретичните му познания или за теб е определящ подходът му към решаване на казуса/задачата? Какви други фактори вземаш предвид при вземане на решение?

Самото оценяване е доста комплексен процес, в който има и доза субективност.

Едно от важните неща е доколко кандидатът е технически подготвен, но това само по себе си не е достатъчно. Понякога технически подготвените кандидати, изправени пред по-сложен казус за решаване, не съумяват да се справят и не винаги намират изход от ситуацията.

Голям фактор е как човек ще се справи с нетипична задача, такава, която се случва рядко и няма предварително подбран набор от верни решения. В такава ситуация са важни характерът, интуицията и аналитичното мислене, които да предоставят възможни решения на казуса, дори и когато не е сигурно дали те са правилни.

Друг определящ фактор е дали кандидатът ще се впише в културата на екипа, както и във фирмената култура.

Сподели забавна история от опита ти на интервюиращ :)

Една от най-смешните случки, която мога да споделя, е свързана с интервюто на един кандидат за позицията QA Engineer.

Както при всяко интервю, в началото започваме с няколко рутинни въпроси, за да разчупим обстановката и да намалим напрежението в кандидатите.

Помолих въпросния кандидат да сподели с какво е свързан неговият предходен опит и по какви проекти работи за текущия си работодател. Той ми разказа, че е QA от 5 години, но се притеснява да спомене с какво се занимава и какъв опит е натрупал, цитирам: "за да не му се смея". Автоматичният ми отговор беше, че каквото се случва по време на интервю, остава между нас. Това успокои кандидата и той ми сподели, че тества сайтове със съдържание за възрастни.

Веднага след това ме погледна и ми каза:

"Нали ме разбираш, тествам ги ръчно и това е доста напрягащо!"

След този отговор за мен беше истинско предизвикателство да се сдържа да не се разсмея и да продължа интервюто, но професионализмът ме задължаваше.

За любопитните, не го наех, тъй като нямаше необходимия опит.