The Tech Interview Behind the Scenes: Александър Георгиев

post cover

The Tech Interview Behind the Scenes е поредица на HRlabs.
Нека погледнем зад кулисите на техническия интервю процес от гледната точка на интервюиращите.
Целта ни е да предоставим на кандидатите ценни съвети и препоръки директно от професионалистите, които провеждат интервюта за различни технически роли.

„Начинът, по който представяш работата си, е толкова важен, колкото и съдържанието. , споделя Александър Георгиев, Lead Product Owner - Shopping App в tbi bank, България.

Разкажи повече за твоя кариерен път.

Отдавна, още през 2009 г., започнах кариерата си в отдела за обслужване на клиенти в Paysafe (тогава все още се казваше Moneybookers). Няколко години по-късно преминах вътрешно към позиция Product Manager и оттогава всичко в кариерата ми е свързано с продукта.

През годините съм бил наричан Product Manager, Senior Product Manager, Product Owner, Head of Product, Lead Product Owner, но аз се възприемам просто като „продуктов човек“.

В ролята си на кандидат, имал/а ли си странни интервюта? А такива, които са те впечатлили?

Веднъж кандидатствах за позиция Product Manager в българска компания. Бях поканен на интервю с нейния собственик в офис сградата им. Отидох облечен подходящо за случая.

На рецепцията ме насочиха към мястото, където щеше да се проведе интервюто - фитнеса в офиса. Така че аз седях на лежанка, докато собственикът правеше клекове и ми задаваше въпроси в почивките между сериите.

Не получих работата.

Какви умения и качества търсиш най-вече в един кандидат? Как кандидатът може да изпъкне в рамките на интервюто?

Позицията „Product“ е сложна по отношение на необходимите умения, съответно и нужните качества са разнообразни.

Най-важното за мен е product mindset - начин на мислене, ориентиран към продукта.

На второ място поставям увереността и способността да защитаваш позицията си с аргументи, защото приоритизацията е ключова част от работата.

След това идват самоорганизацията и умението да комуникираш ясно - те поставят кандидата в правилната светлина.

Какви въпроси обикновено задаваш в техническите интервюта? Има ли конкретни задачи или проблеми, които често използваш за оценка на кандидатите?

По време на интервюто фокусирам въпросите върху успехите и неуспехите на предишни проекти на кандидата.

  • Какви поуки е извлякъл от неуспехите?
  • Как е измервал успеха?
  • Коя е най-малката промяна, която е донесла най-голям ефект?
  • Как е решил кое да се изгради и кое не?

При продуктовите позиции техническата част на въпросите най-често се върти около рамки, техники за приоритизация, инструменти, събиране и анализ на обратна връзка.

За оценка обикновено давам задача, в която кандидатът трябва да вземе една идея от бизнеса и да я развие. Очаквам да видя пълна оценка на идеята - дали трябва да се направи, защо и как. Идеалният отговор включва дефиниране на проблема, пазарно проучване, целева аудитория, market fit, KPIs, валидиране на MVP, стратегия за внедряване и ключови етапи.

Важно е да се покаже структуриран подход за дефиниране на проблема, хипотеза за решението и план за нейната проверка.

Вторият, често пренебрегван аспект, е презентацията. Давам свобода - може да е PowerPoint, PDF, Word, Notion и т.н., но начинът, по който представяш работата си, е толкова важен, колкото и съдържанието. Информацията трябва да е лесна за възприемане и разбираема - това показва комуникационни умения и внимание към детайла. Не говоря за 78 слайда с анимации, но очаквам повече усилие от няколко bullet точки в Notepad.

Колко e важно кандидатът да има добри комуникационни умения? Как те оказват влияние върху цялостното интервю?

Продуктовият човек комуникира с бизнеса, заинтересованите страни, екипа на програмистите, клиентите, води демота, работи с маркетинг и продажби.

Комуникационните умения могат да изведат продукта напред или да го погребат. Дори и най-добрата идея, ако не е добре представена, няма да бъде одобрена. Ако продуктът не е обяснен ясно, той остава неразбран и неизползван.

Ясната артикулация, структурираната мисъл и кратките, точни отговори накланят везните в полза на кандидата.

Каква роля играе културната съвместимост при вземането на решение за наемане? Как оценяваш дали кандидатът ще се впише добре в екипа?

Културната съвместимост определено има значение.

След COVID-19 дистанционната работа отвори вратите към световния пазар на таланти. Работим в много разнообразна среда, в която хората са по-осъзнати и приемат културните различия.

Най-важни са работната етика, управлението на стреса и реакцията при промяна. Всичко останало може да се изглади.

Какви са най-честите грешки, които кандидатите допускат по време на интервю? На какво би посъветвал/а кандидатите да наблегнат при подготовката за интервю?

Забелязал съм няколко повтарящи се грешки при по-неопитни кандидати - всички се опитват да покажат всичко, което знаят, независимо дали е по темата. Говорят твърде много, губят се в думите си и накрая забравят основната точка, с която са започнали.

По-опитните кандидати пък често прибързват със „готовото решение“, когато им представиш проблем. Използват ключови думи, споменават техники и инструменти, но забравят да валидират дали решават правилния проблем.

Моят съвет:

Kогато получите въпрос или задача - поемете си дъх, структурирайте мислите си и тогава отговорете. Понякога „Не знам, но ще проверя и ще ви кажа“ е най-добрият възможен отговор.

Какви съвети би дал/а на кандидати, които искат да подобрят техническите си умения? Има ли ресурси, които би препоръчвал/а?

Практиката прави съвършенството. Често, по-малко опитен човек с добър план постига по-добри резултати от опитен човек, който разчита само на „усет“.

Продуктовите хора се изграждат - идват от различни среди: CS, QA, дизайн, бизнес анализ... Всяка среда носи пристрастие към вече придобитите умения и изоставане в други.

Например: хора с опит в обслужване на клиенти са чудесни в събирането на обратна връзка, но често им липсва техническото разбиране, което имат бившите Business Analysts.

Намерете областта, в която не се чувствате уверени, и не бягайте от нея.

Ако сте били Business Analyst - посетете https://www.interaction-design.org/ и научете какво е Design Thinking и как се прилага за по-добро потребителско изживяване.

Ако сте били дизайнер - отидете на https://www.w3schools.com/ и научете малко основен SQL, за да можете да извличате данни и да разбирате поведението на потребителите.

Ако още не сте в продуктовата сфера, но искате да бъдете - посетете https://www.coursera.org/ и изберете курса Digital Product Management: Modern Fundamentals на Alex Cowan.

Сподели повече за най-добрите (или най-лошите) интервюта, които си провеждал/а?

Не мога да посоча конкретно най-добро или най-лошо интервю.

Обикновено, когато разговорът е двупосочен, значи сме на правилното място. Но ако усещането е като Q&A сесия, това вече не е интервю, а разпит.

Какво би искал/а кандидатите да знаят за процеса на интервю в твоята компания? Какво може да бъде полезно за тях при подготовката?

Явете се навреме!

Бъдете подготвени да попаднете в ситуация, в която ще трябва да покажете бързо мислене, правилно отношение и професионално поведение.